Jornades de bones pràctiques en els plans d'igualtat 2023
Objectiu general
L'objectiu principal de les jornades és sensibilitzar i capacitar les persones assistents en la importància de la igualtat de gènere i els plans d'igualtat, així com proporcionar-los eines i coneixements necessaris per elaborar, posar en marxa i fer un seguiment a plans d'igualtat efectius en les seves organitzacions respectives. A més, cerca fomentar l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques entre administracions públiques i diferents organismes públics i privats per millorar la igualtat de gènere en l'àmbit laboral i en la societat en general.
Objectius específics
- Promoure la participació activa dels treballadors i treballadores en el procés d'elaboració i implementació de plans d'igualtat.
- Identificar i prevenir situacions de discriminació de gènere dins l'àmbit laboral.
- Facilitar la comunicació i l'intercanvi d'experiències entre administracions, entitats i empreses privades per millorar la igualtat de gènere en l'àmbit laboral i en la societat en general.
- Fomentar el compromís i la implicació de treballadors i treballadores en la promoció de la igualtat de gènere i la no discriminació en el seu àmbit laboral i en la seva vida personal.
- Enfortir la cooperació entre la Universitat de les Illes Balears (UIB), l'administració pública i diferents organismes, institucions i empreses en la promoció de la igualtat de gènere i el respecte als drets humans a la societat.
Persones destinatàries
Població general interessada en el tema, així com personal de l’administració pública i d’organismes, entitats i empreses privades interessat en les polítiques d’igualtat a l’àmbit laboral.
Metodologia
Es desenvoluparan unes jornades semipresencials formades, d’una banda, per una jornada presencial centrada en tres conferències destinades a la formació en diverses àrees dels plans d’igualtat, i dues taules rodones destinades a l’intercanvi experiències i bones pràctiques en l’aplicació dels plans d’igualtat d’administracions públiques i entitats i organismes privats.
En el marc d’aquestes jornades, tindrem la participació dels sindicats majoritaris de la Comunitat Autònoma per la seva rellevància en aquesta temàtica.
Es posarà a l’abast de les persones participants material formatiu relacionat amb els plans d’igualtat complementari a les sessions presencials, i que comptarà per obtenir una avaluació positiva, i obtindran un certificat de participació.
Per aconseguir el certificat d’assistència s’ha d’assistir, almenys, al 80 per cent de les sessions; per aconseguir el certificat d’aprofitament, a més, s’ha de fer una activitat avaluativa (a l’inici de les jornades es facilitaran les instruccions per fer aquesta activitat).
Programa
DIA 14 DE JUNY
9 hores. Benvinguda i lliurament de material
9.30 hores. Presentació de la jornada a càrrec de:
- El Rector de la Universitat de les Illes Balears, Dr. Jaume Carot Giner.
- El vicerector de Planificació Estratègica, Internacionalització i Cooperació, Dr. Marc Nadal Roberts.
- La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears, Sra. Mercedes Garrido Rodríguez.
9.45 – 11.15 hores. Conferència marc: «Polítiques públiques i igualtat en la Universitat: instruments, recursos, avenços i reptes».
- A càrrec de la Dra. M. Isabel Menéndez Menéndez, catedràtica de Comunicació Audiovisual i Publicitat a la Universitat de Burgos. Directora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat de Burgos.
- Presentació: Sra. María Alarcos García, cap de la Unitat de Coordinació contra la Violència sobre la Dona de la Delegació del Govern a les Illes Balears.
11.15 – 11.45 hores. Pausa i cafè
11.45 - 13 hores. Conferència: «Plans d’igualtat: una eina per al canvi, la innovació i la sostenibilitat en l’àmbit empresarial»
- A càrrec d’EgaleCo Lab – Consultora especialitzada en gènere i plans d’igualtat. Hi participen:
- Sra. Silvia Soto Ruiz, cofundadora i directora d’EgaleCo Lab.
- Sr. José Luis Izaguirre, cofundador i consultor a EgaleCo Lab.
- Presentació: Dr. Enrique Urbano Ángel, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
13 - 14 hores. Taller pràctic: «Reptes i gestió en els processos d’elaboració, negociació, implantació i avaluació de plans d’igualtat a empreses i cooperatives»
- A càrrec d’EgaleCo Lab – Consultora especialitzada en gènere i plans d’igualtat. Hi participen:
- Sra. Sandra Pintor, cofundadora i consultora a EgaleCo Lab.
- Sr. José Luis Izaguirre, cofundador i consultor a EgaleCo Lab.
- Presentació: Dr. Enrique Urbano Ángel, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
14 - 16 hores. Dinar
16 - 18 hores. Taula rodona. Experiències I: «La representació sindical del personal treballador en els plans d’igualtat»
- Hi participen:
- Sra. Eva B. Cerdeiriña Outeiral, secretària de Polítiques Públiques i Salut Laboral de Comissions Obreres.
- Sra. Francisca Garí Perelló, secretària de Polítiques Socials i Igualtat d’UGT.
- Secretaria de la Dona STEI Intersindical.
- Moderació: Dra. Paloma Martín Martín, professora contractada doctora del Departament de Filosofia i Treball Social de la UIB.
DIA 15 DE JUNY
9 - 11 hores. Taula rodona. Experiències II: «Exposició de plans d’igualtat i bones pràctiques en l’àmbit de l’Administració Pública».
- Hi participen:
- Sra. Sandra Sedano Colom, cap del servei d’Igualtat de l’Ajuntament de Calvià.
- Sra. Carmen Lliteras Arañó, cap del servei de Projectes i Modernització i responsable del Servei del Personal Estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.
- Sr. Antoni Colom, treballador social en exercici a l'Ajuntament de Palma des de 1985, on ha desenvolupat diverses tasques tant en l'àmbit dels serveis socials com d'igualtat, entre d’altres, i cap de secció de la Unitat Tècnica d'Igualtat des de 2008.
- Moderació: Dra. Elena Quintana Murci, professora contractada interina del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació.
11 – 11.30 hores. Pausa i cafè
11.30 - 13 hores. Conferència: «L’eficàcia de les eines legals per acabar amb la bretxa salarial»
- A càrrec de Dra. Patricia Nieto Rojas, professora de Dret del Treball i de la Seguretat Social a la Universitat Carlos III i a la UNED.
- Presentació: Sr. Aligi Molina Suárez, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
13 - 14 hores. Taller pràctic: «De la teoria a la pràctica. L’auditoria retributiva com a part del pla d’igualtat».
- A càrrec de Dra. Patricia Nieto Rojas.
- Presentació: Sr. Aligi Molina Suárez, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
14 - 16 hores. Dinar
16 - 18 hores. Bones pràctiques en matèria d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes a la UIB i clausura de les jornades.
- A càrrec de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
Comitè organitzador
- Dra. Capilla Navarro Guzmán, directora de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB. Presidenta del comitè organitzador.
- Sr. Aligi Molina Suárez, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
- Dr. Enrique Urbano Ángel, tècnic d’Igualtat de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB.
- Sra. Nuria Belmonte de la Morena, col·laboradora de l’Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UIB
Entitat finançadora
Institut Balear de la Dona
Lloc
Presencial a l’aula 07 de l’edifici Guillem Cifre de Colonya, campus universitari (Seu de Mallorca).
Per videoconferència, a l’aula 03 de la Seu universitària de Menorca.
Per videoconferència, a l’aula 01 de la Seu universitària d’Eivissa i Formentera.
Data
14 i 15 de juny de 2023
Durada
25 hores: 16 hores presencials i 9 hores no presencials.
Crèdits
En tràmit, un 1 crèdit ECTS.
En tràmit, 16 hores de Formació Permanent del Professorat (Conselleria d’Educació I Formació Professional).
Sistema d’avaluació
Per aconseguir el certificat d’assistència cal assistir almenys al 80 per cent de les sessions; per aconseguir el certificat d’aprofitament, a més, s’haurà de fer una activitat avaluativa (a l’inici de les Jornades es facilitaran les instruccions per fer aquesta activitat).
Format
Semipresencial
Llengua vehicular
Castellà i català
Matrícula i inscripció
Activitat de franc
Nombre de places
50 a la Seu de Mallorca
25 a la Seu d’Eivissa i Formentera
25 a la Seu de Menorca